با سلام

هفته معلم هم تمام شد و فطرس از همین جا دست همه معلم ها رو می بوسد. از دبستان تا پیش دانشگاهی!!! و چندتا از اساتید دانشگاه که از نظر فطرس بالاتر از استاد، یعنی معلم اند.

چند روز پیش چیزی را دیدم که مرا تشویق به نوشتن کرد و آرزوهایی را در من ایجاد کرد. مطلب امروز من حرف کم رنگ شده در جامعه ماست، که اگر کم رنگ نمی شد در وضعیت بهتری از زندگی اجتماعی و حتی خانوادگی به سر می بردیم. پرنده خیال من به سمت این موضوع پر کشید که ای کاش معلمان محترم و بزرگوار، در کنار تدریس روزانه، چند دقیقه ای در مورد ارزش ها و مهمات و اخلاقیات صحبت می کردند تا دانش آموزان را از خلأ بوجود آمده در جامعه، کمی رها سازند. البته چنین افرادی هستند ولی انگشت شمار. این بحث و گفتگوها خاص معلمان دینی و پرورشی نیست که متوجه همه ی معلمان گرامی است. اثر گفتار معنوی و اخلاقی یک معلم ریاضی و شیمی و غیردینی در دانش آموزان به مراتب بیشتر است و این، تجربه ی حقیر است.

از نظر فطرس کار معلمان ابتدایی خیلی خیلی مهم تر از بقیه است چرا که دانش آموزان این مقطع مثل کاغذی سفید و بدون نقش هستند و در بهترین زمان روز، نزد معلمان گرامی اند و این، فرصتی طلایی را برایشان می سازد. مدتی پیش داشتم کتاب "معراج السعاده"  اثر ملا احمد نراقی رو می خوندم که به مطلبی رسیدم و مضمون آن این بود: " هر نفسی در اول آفرینش و طفولیت، خالی از صفات و مانند صفحه ای بی نقش است. هر عملی که فرد انجام می دهد اثر آن در دل باقی می ماند و بر اثر تکرار، در دل تثبیت و مستحکم می شود. به همین خاطر است که تعلیم اطفال، سهل است و تغییر اخلاق پیران صعب"

ای کاش معلمان وقت کمی را برای شناساندن برخی واژه های کم رنگ شده در جامعه صرف می کردند؛ واژه هایی مثل حیا، راستگویی، اعتماد، احترام، عزت و .... .

ای کاش معلمان ما با رفتارهای درون و بیرون مدرسه، به دانش آموزان درس اخلاق می دادند.

ای کاش ....

عقبیم، خیلی خیلی عقبیم.

وزارت آموزش و پرورش باید در انتخاب معلمان متدین و با دغدغه، از جان مایه بگذارد. مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با فرهنگیان نکته ای را فرمودند که این خود نشان از دغدغه ی ایشان دارد: "آموزش و پرورش با ده ها میلیون نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم ارتباط دارد. در نیروهایی که در این شبکه عظیم بکار گرفته می شوندباید اولویت با نیروهای متدین، با نشاط و انقلابی باشد."

به امید روزی که آرزوهای فطرس محقق و نتایج آن روح تازه ای به جامعه بدهد.