اونایی که اهل نماز هستن و یه کم اونطرف تر رو نگاه میکنن و قبول یا رد نمازشون براشون مهمه، میپردازن به کارهای مستحبی مثل استفاده از مهر کربلا و تسبیحات حضرت زهرا(س) و تعقیبات و ... . البته اونایی که بالاتر رو نگاه می کنن، میان از قبل نماز شروع می کنن.



چند مدت پیش من به نکته ای پی بردم که تا اون موقع نشنیده بودم؛ توی هیچ منبری هم مطرح نشده بود. خیلی جالب و  کلیدی بود.

داستان از این قراره که یه روز جوگیر شدم و به یکی از دوستام که رفته بود قم و از قضا دوست صمیمی م.ص و تحت پیگرد آقای غلامیان عزیز هم هست، گفتم که کتابی به اسم"شرح مراتب طهارت" نوشته ی داوود صمدی آملی، که آدرسش رو از دوستان گرفته بودم رو برام بخره. حالا یکی نیست به من بگه تو رو چه به کتاب خوندن! آخه من یه مشکلی دارم که نمیدونم اسمش رو باید مشکل گذاشت  یا نه، اون هم اینه که روند مطالعه من خیلی خیلی کنده. تا بخوام یه کتابی رو تموم کنم 200سال طول میکشه و این به خاطر آن است، و آن این است که من باید تک تک سطر کتاب رو بفهمم و برا خودم حلاجی کنم. همین مشکل رو با کتب درسی هم دارم. القصه، بعد این که به دستم رسید، یه روز تصمیم گرفتم که بخونمش. من از کتاب دو جلدی فقط تونستم حدود 20 صفحه رو بخونم!!!! میبینید چه با استعدادم! ولی نکته جالب اینه که توی همین 20 صفحه به یه نکته ی خیلی خیلی گرانبها برخورد کردم، که در مورد وضو بود. وضو اولین قدم از نماز هست و دارای اسراری است.حالا نمیدونم اسرارش رو توی همین کتاب خوندم یا کتاب اسرار نماز آیت الله جوادی آملی. بهم نمیاد، ولی کتاب اسرار نماز رو با تمام سختی هاش و نثر سنگینش تموم کردم! کاری به اسرارش ندارم و به نکته میپردازم.

توی کتاب شرح مراتب طهارت که مجموعه ی جمع آوری شده از سخرانی است، نوشته بود(مضمون متن):

وضو هم مثل انسان دارای دو بُعد است.یک بُعد جسمانی و یک بُعد روحانی. بُعد جسمانی وضو همین اعمالی است که انجام میدهیم که عوامل بطلان جسم وضو رو همه میدونن.

این روزا از یه بچه هم بپرسی عوامل بطلان وضو چیه، نام میبره. اتفاقا تجربه نشون داده که همه بچه ها و گه گاهی بزرگ ترها در نام بردن اولین عامل، وجه اشتراک دارن! البته توی پرانتز عرض کنم که "این روزا" که گفتم شوخی کردم، منظورم "اون روزا" بود. چون این روزا به پاس تهاجم فرهنگی دشمن و تلاش شبانه روزی مسئولین کشور و بیداری شورای بووووووق و اونایی که وظیفه دارن، خیلی از پدر مادرا نماز نمیخونن و به بچه هاشون تارک الصلاه بودن رو یاد میدن و به نظر من شخصیت"فرید" توی "آوای باران" یه تخیل محض بود و بس. فرهنگ کشور ما به پاس برخی معلمان مجهول الحال که سر کلاس ترویج فرهنگ لَنگِ غرب رو می کنن و اساتید دانشگاه که با افتخار سر کلاس اشاعه سکولاریسم میکنن، داره پیشرفت زیادی میکنه و رشد سریع السیری داره؛ احسنت به شما که دارید به نظام اسلامی خدمت میکنید!!

ببخشید که از بحث خارج شدم،درد دل زیاده.

جسم وضو رو گفتم، حالا روح وضو؛ برخی ها بعد از وضو گرفتن دیگه توجهی ندارند. اتفاقا باید بیش تر توجه رو بعد از وضو داشت. نمازی مورد قبوله که هم جسم و هم روح وضو دارای صحت باشه و اگر روح وضو از بین رفته باشه دیگه نماز مورد قبول نیست. عنایت داشته باشید که نبود روح وضو باعث بطلان نماز نیست بلکه باعث عدم قبول نماز است.

گناه کردن، روح وضو رو از بین می برد. نگاه به نامحرم، دروغ، غیبت، تهمت، حرف لغو و..... روح وضو رو از بین می برد و دیگه نماز مورد قبول نیست.

پس وضو نازک تر و لطیف تر از گلبرگ گله؛ دیدید وقتی که گرما بیش از حد به گلبرگ گل میرسه، پژمرده میشه؟ گناه هم مانند آتش، وقتی به روح وضو میرسه، نابودش میکنه.

این مطلب برا اونایی بود که میخوان نماز مورد قبول تری داشته باشن.

امیدوارم که از مطلب فوق استفاده کرده باشین.